معرفی ابنیه تاریخی: عمارت سردار امجد تالش
 
درباره وبلاگ


به خانه علم و هنر خوش آمدید
آخرین مطالب


آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 13
تعداد نظرات : 13
تعداد آنلاین : 1

جستجوگر گوگل
Science & Art




 

سلام
در قسمت معرفی بناهای معماری، تصمیم بر اینه که بناها و آثاری مورد بررسی قرار بگیرند که کمتر شناخته شده اند و مورد توجه هستن و این موضوع باعث فراموش شدن خیلی از این آثار شده.
از جمله این بناهای تقریباً فراموش شده، دو کاخ اقامتی - حکومتی متعلق به نصرت الله خان ضرغام السلطنه ، سردار امجد، از حکمرانان زمان ناصرالدین شاه هستند. این دو کاخ، به عنوان استراحت گاه های زمستانی و تابستانی این سردار در منطقه تالش استان گیلان ساخته شده اند که به معرفی آنها می پردازیم.
یکی از دلایلی که باعث شد این بنا رو برای معرفی انتخاب کنم این بود که، به روایت افراد محلی (و همینطور اقوام خودم) یکی از معماران سازنده عمارت زمستانی سردار امجد؛ «عین الله کریمیان» ؛ پدر پدربزرگ های من (جد من) محسوب می شن ...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمارت زمستانی سردار امجد
«کاخ اطاقسرا» یا کاخ زمستانی نصرت الله خان سردار امجد، از مهمترین بناهای حکومتی گیلان در شهر تالش (هشتپر) به شمار می رود و خانه‏اى آجرين و عظيم است كه نظير آن در گيلان ديده نشده. سبك بنا، هلال طاق هاى درگاه‏ها و سر درهاى آن در گيلان بى‏نظير است.

 

 

 

سردار امجد که از اواسط دوره ی ناصرالدین شاه قاجار تا انقلاب مشروطه حاکم کرگانرود تالش بود، از قدرت و نفوذ زیادی در منطقه تالش برخوردار بود و برای قدرت نمایی و تدارک، مکانی مناسب برای پذیرایی از بزرگان و درباریان قاجار، تصمیم به ساخت این بنا می گیرد.
بنابر روایت منابع محلی احداث و تکمیل این بنا 25 سال به طول انجامیده است. سنگ های بکار رفته در بنا از ارتفاعات ییلاقی تالش به این مکان آورده شده اند و استادان معمار و کارگران زیادی بطور روزانه در ساخت این بنا مشغول به کار بوده اند.
این عمارت که در ابتدا بنا به محل استقرار، اطاقسرا نامیده می شد، اکنون در ضلع غربی میدان اصلی شهر تالش (هشتپر) واقع گردیده است. این بنای آجری با نمای بیرونی آبی رنگ و به همراه طاق نماها و درگاه های هلالی توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند.
طبقه اول این بنا، دارای دو درب ورودی بزرگ در شمال و جنوب است که قرینه بصورت چهار پنجره بزرگ در طبقه دوم نیز در چهار جهت تکرار شده است. طبقه سوم دارای چهار کلاه فرنگی با پنجره های بادگیر است.
این بنا در جریان شورش های محلی مردم تالش در دوره انقلاب مشروطه  به آتش کشیده شد و به مدت 60 سال بصورت متروکه باقی ماند. تا اینکه در اوایل دهه 1350 خورشیدی مورد بازسازی قرار گرفت و این ساختمان و محوطه بزرگ پیرامون آن به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران ( هلال احمر بعدی ) واگذار شد.
این بنا پس از انقلاب در اختیار نیروهای بسیج قرار گرفته بود که به گفته مدیر پایگاه پژوهشی تالش اکنون با رایزنی‌های انجام گرفته به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تحویل داده و برای تبدیل آن به موزه تاریخی و مردم شناسی تالش، تلاش می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عمارت تابستانی سردار امجد
کاخ  ییلاقی ضرغام السلطنه (سردار امجد) در روستای باستانی و ییلاقی «آق اولر» در ۳۵ کیلو متری غرب شهرستان تالش واقع شده. این روستا در ارتفاع ۱۱۰۰متری از سطح  دریای آزاد  با  طبیعتی بکر و دست نخورده، دره های عمیق، مراتع وسیع و سر سبز، کو ه های بلند بر افراشته و چشمه های زلال و پر آب معدنی از جایگاه ممتازی برخوردار است.
دیوار خانه های روستایی آق اولر اغلب به رنگ سفید است و پنجره های آن به رنگ آبی رنگ آمیزی شده و بام خانه ها گاه با سفال قرمز و گاه با تخته های حاصل از چوب های جنگلی که در اصطلاح محلی به آن ها ” لت “می گویند، پوشش داده شده است. گورستان های باستانی منطقه آق اولر که در سال های اخیر از دل خاک سر بر آورده اند، شناسنامه قوی و معتبری برای این منطقه محسوب می شوند. این گو رستانها متعلق به نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد می باشد و آثار مختلفی مانند ابزار آلات زندگی روز مره ، سلاح های جنگی، وسائل تزئین و زینت و از آنها یافت شده است.

 

عمارت  تابستانی از سه قسمت تشکیل می‌شد که عبارتند از :  1. خان نشین که محل استقرار خان و خاندان و نزدیکانش بود. 2. قراول خانه که محل استقرار نظامیان بود. 3. اصطبل کاخ مزبور در دوران اوج نهضت مشروطیت به دست مشروطه طلبان به آتش کشیده شد و بازسازی آن توسط سازمان جهانگردی و میراث فرهنگی استان گیلان از مدتی پیش آغاز شده است. 

این عمارت هم اکنون در حال مر مت است و بعنوان پا یگاه سازمان میراث فر هنگی و گر دشگری منطقه در نظر گرفته شده است. 



نظرات شما عزیزان:

hannaneh
ساعت8:58---30 بهمن 1393
ممنون از مطالب خوبتان
پاسخ: ممنون از توجه شما


وفا ساسانی
ساعت2:37---1 ارديبهشت 1393
با سلام ضرغام السلطنه لقب سردارمقتدر پونلی و عمیدالسلطنه لقب سردار امجد کرگانه رودی است .
پاسخ: سلام. ممنون از دقت شما. منبع مورد استفاده در این پست سایت خبرگزاری استان گیلان http://www.gilannews.ir است. اگر برای توضیحات خود منبع اطلاعات معرفی بفرمایید ما هم از استفاده خواهیم برد.


j-gh 
ساعت17:56---10 مرداد 1391

سلام

معرفی بناهای معماری شده توسط ایرانیان همیشه دارای ارزش و جایگاه ویژه ای است که متاسفانه بر خلاف دیگر کشورها که خودشان موجب رشد و شناساندن هنر و معماری خود به دنیا هستند در کشور ما زیاد جدی گزفته نمیشود . اما در مورد این دو بنا اول یک مطلب کلی عرض کنم . هر بنایی در زمان و شرایط محصوص به خود ساخته میشود و دارای ویژگی های مخصوص به خود است و از این نظز با ارزش اما دراین میان پیدا میشوند بناهایی که با وجود زیبایی اما ارزش معماری ندارند البته این موضوع کلیه و فقط بابت این ذکر شد در مسیر بررسی بناها بدونید که تمام بناهای ساخته شده هم ارزش نیستند. البته به هز صورت به عنوان تاریخ ما باید حفظ و حتی اگر شده برای مقایسه معرفی شوند .

بناهای که معرفی فرمودید از نمونه ای زیبای معماری ترکیبی دوره قاجار هستند که ورود عناصر معماری غربی در آنها مشهود است . فزم پنجرها کنگره لبه بام شیروانی طبقه سوم استفاده از پنجره های بزرگ در قسمت بالای ورودی و ......

در مورد تصویر مربوط به کاخ تابستانی بیشتر تحقیق کنیم چون من هم یه عکس دارم که با عنوان این کاخ ذخیره کردم که الان شک کردم که درسته یا نه .
پاسخ:

ممنون از نظر شما. درمورد انتخاب این بنا؛ جدا از بحث آشنایی معمار، همونطور که گفتم هدف آشنایی ما با آثاری است که با وجود ارزش هنری و تاریخی ، به علت عدم توجه مسئولین و همینطور مخاطبینی مثل ما نادیده گرفته شدن و کم کم به دست فراموشی سپرده میشن. عکسی که شما ارسال کردید هم مربوط به همین بناست و نمای دیگه ای از اون رو نشون میده. برای اطمینان می تونید به سایت خبرگراری استان گیلان به آدرس http://www.gilannews.ir/gallery.html&start=140 سر بزنید. برای آشنایی بیشتر دوستان، عکس ارسالی شما و عکس های تکمیلی رو هم به مطلب اضافه می کنم. امیدوارم مفید باشه.



نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه: